Ärenden
Nordiska Inglasningar & Profilsystem AB, Eskilstuna
Uttalande 2024-10-23
Dnr 24-260
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Nordiska Inglasningar & Profilsystem AB, Eskilstuna
Frågeställning:
Adresserad direktreklam till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Nordiska Inglasningar & Profilsystem AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har mottagit adresserad reklam från Nordiska Inglasningar & Profilsystem AB trots att han är införd i spärregistret NIX adresserat.
Företagets uppgifter
Nordiska Inglasningar & Profilsystem AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsumenter i spärregistret NIX adresserat
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sig till spärregistret NIX adresserat anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.
I reglerna för NIX adresserat anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och kontakten avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Nordiska Inglasningar & Profilsystem AB har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att konsumenten mottagit adresserad reklam trots att denne är införd i NIX adresserat. Något undantag har inte visats tillämpligt. Nordiska Inglasningar & Profilsystem AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare