Ärenden
Trädfällarlaget
Uttalande 2024-11-04
Dnr 24-284 samt 24-285
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Trädfällarlaget
Frågeställning:
Oadresserad reklam till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Trädfällarlaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit oadresserad reklam från Trädfällarlaget trots att de tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på brevlådan.
Företagets uppgifter
Trädfällarlaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarnas uppgifter ligga till grund för bedömningen.
Underlaget visar att Trädfällarlaget skickat oadresserad reklam till anmälarna trots att de haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Trädfällarlaget har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till två konsumenter som tydligt har motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare