Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Likvidum AB

Uttalande 2025-01-10

Dnr 24-291, 24-292 samt 24-293

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Likvidum AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Likvidum AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Likvidum AB har uttryckt vissa synpunkter på administrationen av bl.a nu aktuella ärenden. I sak har Likvidum AB uppgett att de inte har kontaktat anmälaren i fråga samt att det inte finns några indikationer i deras telefonloggar som visar att någon kontakt har ägt rum.

Något om NIX-nämndens ärendehantering
När NIX-nämnden mottar en NIX-anmälan mot ett företag skickas ett informationsbrev till företaget med information om den inkomna anmälan samt de regler som gäller. Om fler anmälningar inkommit inom kort, eller om det redan finns minst två nyligen inkomna anmälningar mot företaget, behandlas dessa anmälningar i sak, vilket leder till NIX-nämndens uttalande. Detta framgår även av det första informationsbrevet som skickas till företaget.

I det föreliggande fallet var det första informationsbrevet som Likvidum AB mottog, där det framgick att ärendet inte skulle prövas, korrekt i samband med den första anmälan som inkom till NIX-nämnden. Den anmälan prövades inte vidare. Efter att företaget hade mottagit detta informationsbrev, inkom ytterligare tre anmälningar. Eftersom dessa anmälningar inkom till NIX-nämnden efter det första informationsbrevet, valde NIX-nämnden att pröva ärendena. Därför gick man vidare med de tre efterföljande ärendena med diarienummer 24-291, 24-292 och 24-293. De tre ärendena kommer från samma anmälare, men rör tre separata händelser, där anmälaren vid tre olika tillfällen blivit uppringd och gjort tre separata anmälningar, vilket förklarar varför ärendena behandlades som tre separata ärenden, och en begäran om yttrande skickades för varje enskilt ärende. I uttalandet kommer ärendena att slås ihop och beslutet avser således samtliga tre ärenden.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av inkomna uppgifter till NIX-nämnden framgår att en konsument uppger att denne vid tre olika tillfällen ska ha blivit kontaktad av företaget Likvidum AB. Likvidum AB har å sin sida uppgett att de inte har kontaktat anmälaren i fråga samt att det inte finns några indikationer i deras telefonloggar som visar att någon kontakt har ägt rum.

I fråga om marknadsföring via telefon är det svårare för mottagaren att kunna visa att denne blivit kontaktad än vid t.ex. marknadsföring via e-post eller adresserad direktreklam. Normalt ligger därför bevisbördan på uppringande företag. Samtidigt får bevisbördan inte göras alltför stor då det i praktiken skulle medföra närmast strikt ansvar.

Vid en sammantagen bedömning av underlaget i de aktuella fallen väljer NIX-nämnden att lämna ärendet utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.