Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Svensk Säkerhetstjänst

Uttalande 2024-11-04

Dnr 24-304

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Svensk Säkerhetstjänst

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon. Tysta samtal

NIX-nämndens beslut:

Svensk Säkerhetstjänst har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det. Svensk Säkerhetstjänst har agerat i strid med god sed vid marknadsföring då de ringt ett tyst samtal till en konsument utan att ringa upp och förklara varför det hände för konsumenten

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Svensk Säkerhetstjänst trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har även uppgett att Svensk Säkerhetstjänst direkt lade på när denne svarade.

Företagets uppgifter
Svensk Säkerhetstjänst har uppgett följande. Kunden felaktigt uppringd. Spärrad från register. Nytt bolag. Handhavandefel. De har kontaktat den uppringda och framfört deras ursäktande samt också givit en bekräftelse på att hon inte figurerar i deras listor nu eller någon gång i framtiden.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

Det är ostridigt att anmälaren blivit uppringd av Svensk Säkerhetstjänst trots att hennes telefonnummer finns i spärregistret NIX-Telefon. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Svensk Säkerhetstjänst har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.

Tysta samtal
Tysta samtal strider mot god sed vid direkt marknadsföring. Av Swedmas Etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument ska uppringaren efter ett tyst samtal ringa upp konsumenten med en agent och förklara varför det förra samtalet var tyst.

Det är ostridigt att Svensk Säkerhetstjänst ringt ett tyst samtal till anmälaren utan att ringa upp henne efter och gett en förklaring av det inträffade. NIX-nämnden gör bedömningen att Svensk Säkerhetstjänst därför har agerat i strid med god sed vid marknadsföring.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.