Ärenden
Telenor
Uttalande 2024-11-04
Dnr 24-306
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telenor
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett följande. Anmälaren blev uppringd av LeadDesk Solutions som sade sig ringa från Telia där anmälaren är kund. Senare i samtalet sa uppringaren att de ringde för Telenors räkning. Anmälarens telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Telenor har uppgett följande. Telenor har undersökt ärendet grundligt enligt de underlag som NIX-nämnden bifogat. Telenor kan konstatera att det inte är på Telenors uppdrag som LeadDesk Solutions AB ringt anmälaren. Numret från LeadDesk som uppgetts i anmälan används inte av Telenors partners. Telenor är alltså inte ansvariga för att anmälaren har blivit uppringd. Företaget LeadDesk är ett företag som används av flera olika uppdragsgivare.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Telenor har motsatt sig uppgiften att de ringt anmälaren med hänvisning till att deras uppdragsgivare LeadDesk Solutions AB, som anlitas av flera olika bolag, inte har ringt anmälaren för deras räkning och telefonnumret som uppgetts i anmälan inte används av Telenors partners. NIX-nämnden bedömer att Telenor visat att en överträdelse inte skett. Anmälan lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare