Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Storuman Energi AB

Uttalande 2024-12-30

Dnr 24-308

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Storuman Energi AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Storuman Energi AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Storuman Energi AB har uppgett att de alltid köper in adressmaterial från en extern aktör där NIX-tvätt görs innan leverans till dem. De har även uppgett att de har genomfört en granskning i deras system tillsammans med den systemleverantör som de använder sig av för att förstå vad som har skett. Granskningen visade att det aktuella numret kan varken Storuman Energi eller deras systemleverantör se att de gjort några utgående samtal till. Systemleverantören har vidare uppgett att detta inte utesluter att kunden kan ha mottagit ett samtal, exempelvis om kunden har ett nummer som inte är registrerat i spärregistret NIX-Telefon som vidarekopplar samtal till det aktuella numret eller att man kan ha registrerat fel telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon.  

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av inkomna uppgifter till NIX-nämnden framgår att en konsument har blivit kontaktad av företaget Storuman Energi. Storuman Energi kan dock inte se att det skett något utgående samtal från vare sig dem eller deras systemleverantör till den aktuella konsumentens telefonnummer. Vidare har Storuman Energis systemleverantör uppgett att detta inte utesluter att konsumenten kan ha blivit kontaktad, om det exempelvis är kopplat till ett annat telefonnummer. NIX-nämnden finner situationen något oklar och det är upp till företaget att styrka att de inte kontaktat konsumenten. I förehavande fall står ord mot ord och NIX-nämnden finner ingen misstro i vare sig anmälarens eller Storuman Energis uppgifter. Men då det är svårt att styrka att ett kontaktförsök inte skett, eftersom det i dessa fall inte förekommer någon typ av underlag, väljer NIX-nämnden att lämna ärendet utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.