Ärenden
Svensk Direktreklam
Uttalande 2025-03-17
Dnr 24-310 samt 24-329
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Direktreklam
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk Direktreklam trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam har uppgett att vid deras utredning av ärendena har det framkommit att anmälarens Nej Tack-skylt är otydlig, eller åtminstone inte tillräckligt tydlig för att misstag ska undvikas. Vidare har företaget uppgett att de rekommenderar anmälaren att sätta upp en tydlig Nej Tack-skylt för att hjälpa utdelaren att utföra sitt utdelningsuppdrag korrekt. Företaget har bifogat ett foto på anmälarens Nej Tack-skylt.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Det är ostridigt att Svensk Direktreklam har delat ut oadresserad reklam, fråga är om Svensk Direktreklam haft rimlig anledning att inte ha uppfattat meddelandet.
Såvitt framgår av underlaget är skylten skriven med ljusgul text på en vit bakgrund, vilket gör det svårt att läsa vad som står på den. Mot bakgrund av det får Svensk Direktreklam anses ha haft rimlig anledning att inte ha uppfattat meddelandet. Ärendena lämnas därför utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare