Ärenden
Bonnier News Inhouse Sales AB
Uttalande 2025-02-03
Dnr 24-313
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Bonnier News Inhouse Sales AB
Frågeställning:
Tysta samtal
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Bonnier News Inhouse Sales AB men att företaget direkt lagt på när han svarat.
Företagets uppgifter
Bonnier News AB har uppgett att de använder sitt personuppgiftsbiträde Bonnier News Inhouse Sales AB för telefonmarknadsföring. Företaget har förklarat att det telefonnummer som anmälaren har angivit avser telefonförsäljning för tidningen Privata Affärer. Privata Affärer har både konsumenter och näringsidkare som kunder.
När det gäller telefonförsäljning till konsumenter har företaget uppgett följande: Telefonförsäljaren arbetar med en kund åt gången och ringer upp kunden. Efter ett förutbestämt antal sekunder bryts samtalet, och därefter ringer telefonförsäljaren upp nästa kund. Företaget har förtydligat att det således inte kan uppkomma några "tysta samtal" i förhållande till konsumenter. Vidare har företaget uppgett att Bonnier News Inhouse Sales inte använder robotar för telefonförsäljning till konsumenter. Om ett "tyst samtal" ändå skulle uppkomma i förhållande till en enskild konsument beror det i så fall på den mänskliga faktorn eller ett oförutsett tekniskt problem. Avslutningsvis har företaget uppgett att de inte har anmälarens telefonnummer i deras system samt att de inte har någon historik överhuvudtaget på konsumenten.
NIX-nämndens bedömning
Tysta samtal
Tysta samtal strider mot god sed vid direkt marknadsföring. Av Swedmas Etiska regler för försäljning och marknadsföring över telefon till konsument ska uppringaren efter ett tyst samtal ringa upp konsumenten med en agent och förklara varför det förra samtalet var tyst.
Av underlaget framkommer att en konsument har fått ett tyst samtal av Bonnier News Inhouse Sales AB. Det framkommer dock också att Bonnier News inte använder sig av robotar eller liknande som kan ge upphov för tysta samtal samt att de varken har anmälarens telefonnummer i sitt system eller har någon historik överhuvudtaget på konsumenten. I förevarande fall finner NIX-nämnden att det är oklart vad som hänt. NIX-nämnden finner ingen misstro i vare sig anmälarens eller företagets uppgifter. Men då det är svårt att styrka att ett samtal inte skett, eftersom det i dessa fall inte förekommer någon typ av underlag samt att det inte går att utesluta att det kan ha varit någon annan som utger sig för att vara Bonnier News Inhouse Sales AB som ringt samtalen, väljer NIX-nämnden att lämna ärendet utan vidare åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare