Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Bjurfors Göteborg

Uttalande 2024-12-06

Dnr 24-316

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Bjurfors Göteborg

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Bjurfors Göteborg har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Bjurfors Göteborg trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. 

Företagets uppgifter  
Bjurfors Göteborg har uppgett att de inte har kontaktat kunden ur marknadsföringssynpunkt utan av anledning att kunden bokade in sig på en av deras visningar. De kontaktade anmälaren innan visning. Deras syfte med samtalet var att ge kort information om visningen och därefter erbjuda deras hjälp i bostadsletandet, dvs erbjuda anmälaren möjlighet att få mejlutskick på liknande bostäder som är av intresse för anmälaren. Samtalet avslutades med anmälaren efter att han tidigt uttryckte missnöje med deras samtal. En kundvårdsansvarig på Bjurfors Göteborg har personligen skickat ett meddelande till anmälaren och beklagat sig med information att de inte kommer kontakta honom i detta syfte igen.  

Anmälaren anmälde sig på visning via ett formulär på antingen deras hemsida eller extern hemsida som hemnet, boneo etc. Där har anmälaren fyllt i sina kontaktuppgifter som namn, telefonnummer, mejladress där anmälaren har godkänt att de sparar uppgifterna i marknadsföringssyfte. Bjurfors Göteborg har bifogat deras integritetspolicy. 

NIX-nämndens bedömning  
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon 
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon. 

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad. 

Det är i ärendet ostridigt att Bjurfors Göteborg har ringt anmälaren och att anmälarens telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. Bjurfors Göteborg har uppgett att de kontaktat anmälaren för att denne bokat in sig på en av deras visningar och att samtalet inte genomfördes i marknadsföringssyfte.  

I samtalet informerade Bjurfors Göteborg om en visning av en bostad samt erbjöd anmälaren en av deras tjänster, dvs ett nyhetsbrev med information om lägenheter som Bjurfors Göteborg förmedlar. Samtalet skedde således i avsättningsfrämjande syfte och är att anses som reklam.  

Bjursfors Göteborg har uppgett att anmälaren visat intresse för visning genom att ha fyllt i sina personuppgifter i ett av Bjurfors formulär. I samband med detta har anmälaren godkänt Bjurfors Göteborgs integritetspolicy. Frågan är om undantaget om ett uttryckligt medgivande föreligger från anmälaren.  

Kravet på samtyckets utformning vid tillämpningen av 19-21 §§ marknadsföringslagen har motsvarande innebörd som i GDPR. Det innebär bland annat att det ska vara frivilligt och informerat. Att samtycket ska vara informerat betyder att den som ger sitt samtycke ska ha full insikt i vad samtycket innebär och får för konsekvenser. 

I Bjurfors integritetspolicy står att Bjurfors samlar in personuppgifterna bl.a. för att kunna marknadsföra deras tjänster. Integritetspolicyn står inte vilka kanaler Bjurfors kommer utföra marknadsföringen.  

Integritetspolicyn syftar till att informera individen om den personuppgiftsbehandling som sker eller kan komma att ske. Den är inte lämplig för samtycke eftersom individen ska kunna invända mot delar av policyn ifråga utan att det nödvändigtvis påverkar resterande innehåll.   

Det betyder att det inte kan skapas ett giltigt samtycke enkom genom en hänvisning till en sådan policy. 

NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Bjurfors Göteborg har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt. 

Med detta uttalande är ärendet avslutat. 

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare. 

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare 

2024 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.