Ärenden
Bonnier News
Uttalande 2024-12-06
Dnr 24-317
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Bonnier News
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Bonnier News har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Bonnier News som vill sälja Dagens Industri trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Bonnier News har uppgett att de utrett ärendet och vill anföra följande. Bonnier News Inhouse Sales AB utför telefonförsäljning på uppdrag av Bonnier News AB. Anmälaren har på grund av en felaktig filtrering i deras system år 2023 legat kvar i deras register som tillgänglig för telemarketing. Bonnier News har som rutin att spärra telefonnummer från fortsatt telemarketing om personen motsätter sig fortsatt telefonkontakt. Detta registreras då i Bonnier News logg. Enligt denna logg har anmälaren inte motsatt sig fortsatt telefonkontakt. Efter att Bonnier News tagit del av NIX-nämndens skrivelse har anmälarens telefonnummer nu spärrats i deras register. Mot bakgrund av ovan delar de anmälarens uppfattning att de, enligt reglerna för NIX-Telefon, inte har haft tillåtelse att kontakta anmälaren för telemarketing. De beklagar det inträffade och har vidtagit åtgärder för att detta inte ska kunna inträffa igen.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Det är ostridigt att Bonnier News kontaktat anmälaren trots att dennes telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Bonnier News har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare