Ärenden
Skandiamäklarna Järfälla
Uttalande 2024-12-06
Dnr 24-320
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Skandiamäklarna Järfälla
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
Krav på samtycke vid sms-reklam.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion i sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Skandiamäklarna Järfälla har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det.
Skandiamäklarna Järfälla har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke.
Skandiamäklarna Järfälla har skickat sms-reklam i strid med 20 § marknadsföringslagen eftersom sms-reklamen inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Skandiamäklarna Järfälla trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har även uppgett att han mottagit sms-reklam från Skandiamäklarna Järfälla som saknat en avregistreringsfunktion.
Företagets uppgifter
Skandiamäklarna Järfälla har uppgett att mäklaren inte hade någon kännedom om att kunden i det här fallet var nixad eftersom att kontaktuppgifter till kund är offentliga.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Det är ostridigt att Skandiamäklarna Järfälla kontaktat anmälaren trots att dennes telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. NIX-nämnden vill framhålla att spärregistret NIX-Telefon inte är sammankopplat till diverse olika sökmotorer. Att ett telefonnummer syns på en sådan hemsida innebär inte att telefonnumret är tillåtet att ringa.
NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Skandiamäklarna Järfälla har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Det är ostridigt att anmälaren mottagit sms från Skandiamäklarna Järfälla utan att ha samtyckt till det. NIX-nämnden gör bedömningen att Skandiamäklarna Järfälla skickat sms-reklam i strid med 19 § marknadsföringslagen eftersom anmälaren inte samtyckt till det.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering. Till anmälan bifogat underlag visar att en avregistreringslänk saknats i sms-reklamen.
NIX-nämnden gör bedömningen att Skandiamäklarna Järfälla skickat sms-reklam i strid med 20 § marknadsföringslagen eftersom sms-reklamen inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare