Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Skandiamäklarna Järfälla

Uttalande 2024-12-06

Dnr 24-320

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Skandiamäklarna Järfälla

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
Krav på samtycke vid sms-reklam.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion i sms-reklam

NIX-nämndens beslut:

Skandiamäklarna Järfälla har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det.
Skandiamäklarna Järfälla har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke.
Skandiamäklarna Järfälla har skickat sms-reklam i strid med 20 § marknadsföringslagen eftersom sms-reklamen inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Skandiamäklarna Järfälla trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har även uppgett att han mottagit sms-reklam från Skandiamäklarna Järfälla som saknat en avregistreringsfunktion.

Företagets uppgifter
Skandiamäklarna Järfälla har uppgett att mäklaren inte hade någon kännedom om att kunden i det här fallet var nixad eftersom att kontaktuppgifter till kund är offentliga.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

Det är ostridigt att Skandiamäklarna Järfälla kontaktat anmälaren trots att dennes telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. NIX-nämnden vill framhålla att spärregistret NIX-Telefon inte är sammankopplat till diverse olika sökmotorer. Att ett telefonnummer syns på en sådan hemsida innebär inte att telefonnumret är tillåtet att ringa.

NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Skandiamäklarna Järfälla har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.

Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

Det är ostridigt att anmälaren mottagit sms från Skandiamäklarna Järfälla utan att ha samtyckt till det. NIX-nämnden gör bedömningen att Skandiamäklarna Järfälla skickat sms-reklam i strid med 19 § marknadsföringslagen eftersom anmälaren inte samtyckt till det.

Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering. Till anmälan bifogat underlag visar att en avregistreringslänk saknats i sms-reklamen.

NIX-nämnden gör bedömningen att Skandiamäklarna Järfälla skickat sms-reklam i strid med 20 § marknadsföringslagen eftersom sms-reklamen inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing SMS eller MMS Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.