Ärenden
Verisure
Uttalande 2025-01-03
Dnr 24-340, 24-341 samt 24-342
Anmälare:
Tre konsumenter
Motpart:
Verisure
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon. Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Verisure har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det. Verisure har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Verisure trots att deras telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren i 24-340 har även uppgett att han mottagit sms-reklam från Verisure. Både anmälaren i 24-340 och 24-342 har uppgett att de skrivit till Verisure och bett om att inte bli kontaktade.
Företagets uppgifter
Verisure har uppgett att följande. I ärende 24-340 och 24-341 har klaganden blivit uppringda av Verisures bokningsavdelning. I ärende 24-342 har klagande blivit uppringd av Verisures kundvårdsavdelning. Båda avdelningarna har etablerade rutiner på plats för att säkerställa att alla prospekts telefonnummer de ringer till har kontrollerats mot deras interna spärrlista samt NIX-Telefon. När de granskade ring-historiken för klagande konsumenterna fann de att de rutinmässiga kontrollerna inte hade utförts. De konstaterar att de brustit i deras rutiner.
De åtgärder de vidtar och har planerat att vidta kontinuerligt under 2025, är fokus på information och utbildning av chefer, teamledare och medarbetare inom bl.a. bokningsavdelning och kundvårdsavdelningen. Fokus ligger på vikten av att följa uppsatta rutiner samt förstå och respektera konsumenternas rättigheter. Utöver informations- och utbildningsinsatser kommer Verisure naturligtvis även att ta bort klagandens telefonnummer från deras databaser samt spärra deras telefonnummer för att förhindra framtida telefonsamtal.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Det är ostridigt att Verisure ringt konsumenterna trots att deras telefonnummer finns registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Något undantag har inte visats tillämpligt. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Verisure har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa tre konsumenter i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt. NIX-nämnden ser positivt på de åtgärder som Verisure planerar att vidta för att förbättra de brister som upptäckts i marknadsföringsarbetet.
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Verisure har inte bestridigt anmälarens uppgift om att han mottagit sms-reklam från Verisure. Anmälaren har bifogat underlag som visar det aktuella sms:et och det visar att anmälaren mottagit sms-reklam med Verisure som avsändare. NIX-nämnden gör bedömningen att Verisure skickat sms-reklam i strid med 19 § marknadsföringslagen eftersom anmälaren inte samtyckt till det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare