Ärenden
Allente/Devi Group
Uttalande 2025-01-31
Dnr 24-352 samt 24-353
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Allente/Devi Group
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarnas uppgifter
24-352
Anmälaren har uppgett att han och hans fru har blivit uppringda av Allente trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälarens frus telefonnummer är inte registrerat i NIX-Telefon.
24-353
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Allente trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
24-352
Allente har uppgett följande. Deras återförsäljare DeviGroup har ringt anmälarens fru. Allente har tagit ut anmälarens frus telefonnummer via deras adressleverantör Dun and Bradstreet för bearbetning under april 2024 via DeviGroup. Telefonnumret är kontrollerat mot nix-registret där det inte ska ha funnits vid tillfället för uttag. Det finns ett samtal med detta telefonnummer som är ca 20 sekunder långt, och det är efter att detta samtalet gjordes som Devi Group har lagt till det nixade telefonnumret (anmälarens). Tyvärr finns ingen ljudfil då samtliga ljudfiler raderas efter en tid. De kan alltså bara anta att säljaren har fått anmälarens telefonnummer från samtalet med anmälarens fru. Anmälaren bör ställas till Devi Group om de önskar ytterligare åtgärder eller återkoppling då det är utom Allentes kontroll om det rings på telefonnummer utöver det material de förser produktionen med. De har tydliga riktlinjer att säljare ej får ringa till telefonnummer utöver det som de förser återförsäljarna med.
NIX-nämnden har kontaktat Devi Group angående ärende 24-352 som uttalat sig enligt följande. De har undersökt ärendet och håller inte alls med Allentes beskrivning av följande skäl. Alla kunder som kontaktas tas fram via Allentes part för adressunderlag. Denna part har visat sig flera gånger felaktigt göra felaktiga utdrag av adresser och går ej att lita på. De har lyft detta med Allente flera gånger och de är varse om detta. Devi Group har försökt lokalisera det aktuella samtalet men de hittar inga ljudfiler eller dylikt.
Devi Group har vidare uppgett att det är precis så som Allente beskriver att de endast ringer på material som Allente förser dem med. Detta material kommer från Dun & Bradstreet som gång på gång gör felaktiga utdrag. Devi Group ringer bara på de nummer som de får till sig. Det som hänt är långt utanför deras kontroll som återförsäljare, de har ingen insyn eller dialog med adressleverantören som Allente använder sig av. Det enda de kan göra är att påpeka brister och felaktigheter, vilket de gör.
24-353
Allente har uppgett följande. Anmälaren har deltagit i tävling där han genom att delta i tävlingen godkänt att kontaktas av bl.a. Allente. Allente har bifogat underlag som visar anmälarens uppgifter, när samtycket samlades in, villkoren för tävlingen samt tävlingsformuläret.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
24-352
Det är i ärendet ostridigt att Allente kontaktat anmälaren via telefon i marknadsföringssyfte trots att dennes telefonnummer är spärrat i NIX-Telefon. Allente har uppgett att detta troligen skett efter att deras återförsäljare Devi Group ringt anmälaren efter ett telefonsamtal med anmälarens fru där frun hänvisat försäljaren till anmälaren. Allente har som stöd för detta uppgett att anmälarens telefonnummer lagts till efter samtalet med anmälarens fru. Devi Group har uppgett att de inte ringer personer utanför de telefonlistor som Allente förser dem med och att anmälaren således felaktigt måste funnits med i telefonlistan som Allente försett dem med.
Omständigheterna i ärendet påkallar ett konstaterande om huruvida Allente eller Devi Group ska stå ansvarig för den påtalade marknadsföringen. Som långtgående huvudregel gäller att annonsören är ansvarig för sin marknadsföring. Därvid ingår samtliga åtgärder inklusive dem vidtagna av en återförsäljare. För att ett undantag från denna huvudregel ska aktualiseras bör normalt krävas att annonsören kan påvisa att denne gjort vad som skäligen kan krävas för att en sådan situation inte ska uppkomma. För att besvara den frågan måste först konstateras huruvida samtalet till anmälaren skett efter hänvisning från anmälarens fru eller på grund av att Allente försett Devi Group med en telefonlista som innehållit anmälarens telefonnummer. NIX-nämnden gör följande bedömning. Allente och Devi Group bestrider varandras uppgifter. NIX-nämnden bedömer att det är troligt att anmälaren ringts efter en hänvisning från anmälarens fru eftersom anmälarens telefonnummer lagts till efter samtal till anmälarens fru. Devi Group har å sin sida inte kunnat visa på någon omständighet som bestrider denna uppgift. Incidenten har således legat utanför Allentes kontroll eftersom Devi Group gått utanför Allentes instruktioner. Allente bör därför inte stå till svars för den påtalade marknadsföringen.
Som svar på huruvida den aktuella marknadsföringen skett i strid med 21 § marknadsföringslagen anför NIX-nämnden följande. Det är inte möjligt att samtycka för annans räkning. Det är dock ursäktligt att ett företag kontaktar en person efter hänvisning från en familjemedlem vars telefonnummer inte är registrerat i NIX-Telefon. Devi Group bör därför inte hållas ansvarig för den överträdelse som skett. Anmälan lämnas utan åtgärd.
24-353
Det är i ärendet ostridigt att Allente har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon. Allente har emellertid anfört att anmälaren samtyckt till detta i samband med att denne deltagit i en tävling.
Kravet på samtyckets utformning vid tillämpningen av 19-21 §§ marknadsföringslagen har motsvarande innebörd som i GDPR. Det innebär bland annat att det ska vara frivilligt och informerat. Att samtycket ska vara informerat betyder att den som ger sitt samtycke ska ha full insikt i vad samtycket innebär och får för konsekvenser.
I tävlingsformuläret i förevarande fall finns en som utgångspunkt icke-markerad ruta för samtycke. Av texten bredvid rutan framgår att konsumenten genom att kryssa i rutan samtycker till att han eller hon kan komma att bli kontaktad i marknadsföringssyfte av tävlingsarrangörernas samarbetspartners. I texten ges en länk till de företag som kan komma att kontakta tävlingsdeltagaren. Genom att följa länken nås konsumenten av en lista i vilken samtliga företag står namngivna. Här ges konsumenten även en möjlighet att välja bort de företag denne inte önskar att ta emot marknadsföring från.
NIX-nämnden bedömer att samtycket i detta fall uppfyller de krav som ställs på ett sådant. I samtyckestexten på förstasidan av tävlingssidan framgår att det är fråga om flera företag och länken till dessa är utmärkt. Följs länken nås tävlingsdeltagaren av en lista över samtliga företag som kan komma att kontakta denne, tillsammans med en möjlighet att välja bort de företag deltagaren inte önskar ta emot marknadsföring från. Med hänsyn till att samtliga företag är markerade som utgångspunkt är det även av betydelse för bedömningen att det genom ett knapptryck är möjligt att avmarkera samtliga, vilket dock inte är möjligt i denna tävling.
NIX-nämnden finner mot bakgrund av ovan att undantaget om att konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande är tillämpligt och att Allentes agerande i denna del inte är i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare