Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Postkodlotteriet

Uttalande 2025-01-24

Dnr 24-354

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Postkodlotteriet

Frågeställning:

Adresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig det

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit adresserad direktmarknadsföring från Postkodlotteriet trots att anmälaren kontaktat Postkodlotteriet och bett om att inte motta fler utskick och annan marknadsföring.

Företagets uppgifter
Postkodlotteriet har uppgett följande. Postkodlotteriet har undersökt vad som har hänt i ärendet och kan konstatera att anmälaren är kund i Postkodlotteriet sedan 12 april 2022. Postkodlotteriet kan bekräfta att anmälaren har en aktiv spärr mot direktmarknadsföring inlagd avseende postala utskick, sedan den 20 november 2023, och att han endast mottagit kommunikation i form av kundkommunikation, dvs. endast utskick kopplade till hans prenumeration och inga utskick avseende erbjudanden eller annan reklam från Postkodlotteriet, senast i form av en gåva, glasunderlägg som skickades ut till ett antal kunder. Vidare kan konstateras att Postkodlotteriet inte skickat ut någon postal direktmarknadsföring överhuvudtaget sedan i januari 2024. Postkodlotteriet har alltså inte skickat ut adresserad direktreklam och något brott mot 21 § marknadsföringslagen föreligger därmed inte.

NIX-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsumenter i NIX adresserats spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sig till spärregistret NIX adresserat anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.

Enligt det bakomliggande direktiv (EU-lag) som 21 § implementerar i Sverige så omfattar förbudet reklam, något som också framgår av rubriken till den aktuella bestämmelsen. Däremot omfattas normalt inte avtalsenlig kommunikation av förbudet (exempelvis fakturor). Föremål som konsumenten erhåller på köpet vid tecknande av avtal utgör enligt nämnden avtalsenlig kommunikation.

Av utredningen framgår inget annat än att kommunikationen anmälaren mottagit inte omfattas av den reklaminvändning anmälaren framfört. Anmälan lämnas därför utan åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


 


2024 Adresserad direktreklam Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.