Ärenden
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Huddinge
Uttalande 2025-03-31
Dnr 24-355 omprövning
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Huddinge
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Huddinge har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Huddinge trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam. Anmälaren har bifogat underlag som visar utskicket från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Huddinge.
Företagets uppgifter
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Huddinge har uppgett att anmälaren är ”nixad” även hos dem. Från deras håll har det inte delats ut några flygblad/reklam i det trapphuset på 8 månader så de vet inte om anmälaren blandar ihop dem med någon annan.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Huddinge har bestridit anmälan. De har uppgett att de inte delat ut någon oadresserad reklam i anmälarens trapphus senaste 8 månaderna och att anmälaren är spärrad för reklam i deras register. Enligt anmälan skedde incidenten 3 november 2024.
Vad gäller oadresserad reklam så ligger det närmast på den som anmäler att kunna visa att denne erhållit den påtalade reklamen samt då också vilken utformning denna haft. Information om detta lämnas då nämnden tar upp anmälan.
NIX-nämnden har delgivit Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Huddinge det utskick som anmälaren bifogade till anmälan. Av underlaget framgår tydligt att utskicket är oadresserat. Utskicket marknadsför en mäklare som tillhör Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Huddinge. Anmälaren har visat att denne mottagit oadresserad reklam från Länsförsäkringar fastighetsförmedling Huddinge trots att denne haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen eftersom de riktat direktmarknadsföring till en konsument som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare