Ärenden
Sambla
Uttalande 2025-01-16
Dnr 24-359
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Sambla
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam. Krav på samtycke vid e-postreklam. Adresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit sms, e-post och adresserad direktreklam från Sambla även fast han kontaktat Sambla via telefon samt genom avregistrering på deras hemsida meddelat att han inte vill motta direktmarknadsföring från Sambla. Anmälaren har bifogat underlag som visar ett postalt utskick från Sambla adresserat till anmälaren.
Företagets uppgifter
Sambla har uppgett att följande. Sambla vill understryka att de givetvis ser allvarligt på anmälan. Det stämmer att Sambla har kontaktat anmälaren. Däremot stämmer det inte att anmälaren har kontaktat Sambla och begärt att bli borttagen från marknadsföring. Det stämmer heller inte att anmälaren stadigt får reklam eller inte har varit kund hos Sambla. Anmälaren har använt Samblas tjänst för lånejämförelse vid flera tillfällen mellan åren 2021 och 2024. Anmälaren har i samband med detta samtyckt till e-post och sms-reklam. Sambla kan även se att den senaste gången marknadsföring skickades till anmälaren var den 21 juli 2024 via sms och den 4 juli via email. Efter dessa utskick har anmälaren avskrivit sig från email och sms via avregistreringsfunktionen som alla utskick innehåller. Efter det har Sambla inte kontaktat anmälaren. Totalt har Sambla skickat 2 mail och 1 sms till anmälaren.
Sambla kan bekräfta att anmälaren är borttagen från Samblas kanaler. Sambla anser således att Sambla har agerat i enlighet med anmälarens önskan då anmälaren avregistrerats då denne använde avregistreringsfunktionen och Sambla därefter inte har kontaktat kunden.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms- samt e-postreklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms- samt e-postreklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Sambla har uppgett anmälaren är kund hos Sambla efter att ha använt Samblas lånejämförelsetjänst och att denne i samband med det godkänt marknadsföring via e-post och sms. Anmälaren har uppgett att han kontaktat Sambla via telefon och bett om att bli borttagen från direktmarknadsföring. Anmälaren har uppgett att han även försökt avregistrera sig från direktmarknadsföring på Samblas hemsida.
Adresserad direktreklam till konsument som tydligt motsatt sig detta
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Anmälaren har uppgett att han kontaktat Sambla och bett dem sluta skicka adresserad reklam. Anmälarens adress är inte anmält till spärregistret NIX adresserat. Sambla har bestridit att anmälaren motsatt sig adresserad reklam från Sambla.
Som huvudregel gäller att den som påstår sig dragit tillbaka sitt samtycke samt motsatt sig marknadsföring har bevisbördan för detta. Nämnden har inte erhållit något underlag som styrker anmälarens uppgift och parterna har lämnat olika uppgifter (ord står mot ord). Anmälaren har således inte visat att det skett en överträdelse. Vidare tyder faktumet att anmälaren avregistrerats från marknadsföring via sms och e-post efter de senaste utskicken att Samblas avregistreringsfunktion fungerar. Anmälan lämnas utan bifall.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare