Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Svenska Alarm AB

Uttalande 2025-02-03

Dnr 24-363

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Svenska Alarm AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Svenska Alarm har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Svenska Alarm trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Svenska Alarm AB har uppgett att de har arbetat med att hjälpa kunder med larm i 15 år och att de är noga med hur de marknadsför och säljer sina produkter. De påpekar att det är ovanligt att de får klagomål eller blir uppmanade att inkomma med ett yttrande.

Företaget har förklarat att numret är köpt av deras leverantör. Uppgifterna i leverantörens databas används för nummerupplysning, telemarketing och adresserade utskick. Leverantören bidrar till att minska oönskad direktmarknadsföring genom att företag kan rikta sin marknadsföring mer effektivt, vilket minskar missriktad kommunikation och gynnar både allmänheten, konsumenter och företag. Leverantören arbetar också med nummerupplysning och registervård för telefonnummer och adresser, vilket hjälper både privatpersoner och företag att få fram korrekta uppgifter.

Företaget har vidare uppgett att de lutar sig mot GDPR:s skrivningar om berättigat intresse och anser att behandling av personuppgifter för direktmarknadsföring kan betraktas som ett sådant intresse. Företaget har tydliga rutiner för att en person som motsätter sig kontakt ska spärras och inte kontaktas igen. De förtydligar att det i anmälan inte framgår att personen direkt har uttryckt någon sådan önskan till dem.

Köpta nummer är granskade mot NIX-registret och spärrade nummer bortsorteras. Företaget medger att det uppenbarligen har blivit ett fel i hanteringen av det aktuella numret. De betonar att de både vid köptillfället och löpande kontrollerar numren noggrant mot NIX-registret. Företaget tar allvarligt på att ett NIX-registrerat nummer har blivit uppringt och har vidtagit åtgärder för att förhindra att det sker igen. Ytterligare rutiner har införts för att säkerställa löpande kontroll av nummer mot NIX-registret. I samband med anmälan har numret spärrats för framtida reklam via telefon, och berörd personal har genomgått utbildning för att betona vikten av bolagets riktlinjer för marknadsföring. Företaget har uttryckt sin beklagan för det inträffade.

Företaget har bett om att inga personuppgifter som namn eller kontaktuppgifter, samt uppgifter om deras leverantörer eller använda program, ska publiceras.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av underlaget framgår att företaget har köpt numret från deras leverantör och att numret är granskat mot NIX-registret, men att det uppenbarligen skett ett fel i hanteringen av det aktuella numret. Företaget har också uppgett att de har rutiner för att säkerställa att personer som motsätter sig kontakt inte ska bli uppringda igen, och att de har vidtagit åtgärder för att förhindra att liknande misstag inträffar i framtiden. Det är ostridigt att konsumenten har blivit uppringd i marknadsföringssyfte trots att telefonnumret är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

GDPR reglerar personuppgiftsbehandling och omfattar t.ex. registren. Skyldigheten att respektera NIX-registret vid telefonsamtal regleras istället av marknadsföringslagen som enligt regeln om lex specialis har företräde.    

Svenska Alarm har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt och då något undantag inte varit tillämpligt.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.