Ärenden
Länsförsäkringar fastighetsförmedling genom Bobutik Nacka AB
Uttalande 2025-02-03
Dnr 24-369
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Länsförsäkringar fastighetsförmedling genom Bobutik Nacka AB
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Länsförsäkringar fastighetsförmedling har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Länsförsäkringar fastighetsförmedling trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är ett franchisekoncept för fastighetsförmedling, där verksamhet bedrivs över hela Sverige. Varje enskilt franchisetagarbolag är en egen juridisk person som ansvarar för sin egen verksamhet och svarar inför tredje part. Företaget anser därför att anmälaren avsåg att rikta sin anmälan mot Bobutik Nacka AB, som är det företag som bedriver fastighetsförmedlingsverksamhet i Nacka under Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings varumärke. När det gäller ärendet i sak har företaget uppgett att de är medvetna om att "Nej tack"-skyltning ska respekteras vid utdelning av oadresserad reklam. Företaget betonar att de alltid noggrant instruerar sina anställda att inte dela ut oadresserad reklam när en sådan skylt är synlig. Utdelningen i detta fall måste därför ha skett av misstag och kan hänföras till den mänskliga faktorn. Företaget beklagar det inträffade och förklarar att de ser på det allvarligt. Vidare har de betonat att det är viktigt för dem att följa gällande regelverk och affärsseder, inklusive god marknadsföringssed och marknadsföringslagens bestämmelser. För att förhindra att något liknande sker igen, har företaget omgående vidtagit åtgärder genom att uppmärksamma alla på kontoret om händelsen samt förbättrat sina rutiner.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att det är ostridigt att anmälaren har mottagit oadresserad direktmarknadsföring trots att hen tydligt motsatt sig det genom Nej Tack-skylt. Av underlaget framgår dock att Bobutik Nacka AB noggrant instruerar sina anställda att inte dela ut oadresserad reklam när en sådan skylt är synlig och att det därför måste ha skett av misstag i detta fall. NIX-nämndens bedömning är att Bobutik Nacka AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen. NIX-nämnden ser positivt på att företaget har vidtagit åtgärder samt förbättrat sina rutiner för att det inträffade inte ska ske igen.
Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Länsförsäkringar fastighetsförmedling agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare