Ärenden
Nordic Plus
Uttalande 2025-02-03
Dnr 24-382
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Nordic Plus
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Nordic Plus trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Nordic Plus har uppgett att efter intern kontroll har de konstaterat att den anmälda personen inte finns med på de listor som företaget har köpt in för marknadsföringsändamål. Företaget förklarar att deras listor används inom en tidsram på maximalt 9 veckor och att en automatiserad GDPR-rensning sker varannan vecka för att säkerställa att personuppgifter hanteras i enlighet med gällande regelverk. De noterar att inställningar löpande prövas och kan justeras för att främja skyddet av kunders personuppgifter. Vidare framhåller Nordic Plus att detta är första gången de mottar en begäran om yttrande sedan starten i januari 2020 och att de ser fram emot fortsatt dialog för att säkerställa att deras rutiner följer både NIX-nämndens riktlinjer och gällande lagstiftning. Nordic Plus nämner även att den mänskliga faktorn kan ha påverkat situationen, då flera hundratals nummer manuellt blir uppringda varje månad av både sälj- och kundserviceavdelningen. De förklarar att felslagning inte kan uteslutas som en möjlighet i dessa fall. Det kan också ha inträffat på grund av önskemål från den svarande parten eller för att nå en befintlig kund.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget framkommer att Nordic Plus har genomfört intern kontroll och att den anmälda personen inte finns med på de marknadsföringslistor som företaget har köpt in. Företaget har även implementerat en automatiserad GDPR-rensning varannan vecka och följer en tidsram på 9 veckor för listornas användning. Däremot framgår det inte av underlaget huruvida Nordic Plus kan bekräfta att ett utgående samtal har skett eller inte har skett till den anmäldas telefonnummer, vilket företaget har bevisbördan för. NIX-nämnden finner situationen något oklar och det är upp till företaget att styrka att de inte kontaktat konsumenten. I förehavande fall står ord mot ord och NIX-nämnden finner ingen misstro i vare sig anmälarens eller Nordis Plus uppgifter. Men då det är svårt att styrka att ett kontaktförsök inte skett, eftersom det i dessa fall inte förekommer någon typ av underlag, väljer NIX-nämnden att lämna ärendet utan vidare åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare