Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Bonnier News AB

Uttalande 2025-03-23

Dnr 24-386

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Bonnier News AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Bonnier News AB trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Bonnier News AB har uppgett att företaget har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte genom Bonnier News Inhouse Sales AB, som utför telefonförsäljning på uppdrag av Bonnier News. Anmälaren har skapat två olika gratis inloggningskonton för Dagens Industri på di.se. Det första kontot skapades den 31 oktober 2023 och det andra kontot skapades den 18 maj 2024. Det föreligger därmed ett etablerat kundförhållande mellan Bonnier News och anmälaren.

Den marknadsföring som har riktats till anmälaren har avsett prenumeration på Dagens Industri, vilket är samma tjänst som den ursprungliga kundrelationen avsåg. Eftersom anmälaren har använt två olika e-postadresser för sina gratiskonton har systemet uppfattat honom som två olika personer, vilket förklarar varför han kontaktades två gånger samma dag den 12 december 2024.

Anmälaren har varit aktiv i "Aktiespelet" i slutet av 2023, och därför kontaktades han för marknadsföring av en ny prenumeration på di.se den 12 december 2024. Vid detta samtal antecknades att anmälaren avböjde erbjudandet.

För kontot registrerat den 18 maj 2024 kontaktades anmälaren vid två tillfällen, den 23 augusti 2024 och den 12 december 2024, i syfte att marknadsföra prenumerationer på di.se. Vid båda dessa tillfällen antecknades att anmälaren avböjde erbjudandet.

Enligt företagets rutiner registreras en begäran om att tas bort från vidare telefonmarknadsföring i systemen under kolumnen "Utfall". Vid ingetdera av dessa samtal finns det någon anteckning om att anmälaren skulle ha begärt att inte bli kontaktad igen, och därför får företaget utgå från att en sådan begäran inte framförts. Företaget har även bifogat utdrag från deras register som stödjer ovanstående.

Avslutningsvis har företaget uppgett att mot bakgrund av ovanstående har Bonnier News haft rätt att kontakta anmälaren för marknadsföring via telefon, oaktat dennes anmälan till NIX-Telefons spärregister. Eftersom Bonnier News nu har informerats om att anmälaren inte vill ta emot erbjudanden från Dagens Industri via telefon, har telefonnumret spärrats från fortsatt telemarketing från Dagens Industri.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av underlaget framgår att anmälaren har skapat två gratis inloggningskonton hos Di.se. Vidare framgår att anmälaren även varit aktiv i ”Aktiespelet” och kontaktats i marknadsföringssyfte av denna anledning. Bonnier News AB har även uppvisat att anmälaren inte har begärt att inte få marknadsföring från företaget utan endast avböjt erbjudandet. NIX-nämndens bedömning är att det förelegat ett etablerat kundförhållande mellan anmälaren och företaget, samt att marknadsföringen skett inom 12 månader från det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att ärendet lämnas utan åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.