Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Nordic Plus AB

Uttalande 2025-03-23

Dnr 24-388

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Nordic Plus AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Nordic Plus AB trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Nordic Plus AB har uppgett att de efter en intern kontroll kan konstatera att den anmälda personen inte återfinns i de listor de har köpt in för marknadsföringsändamål. Deras listor används inom en tidsram på maximalt 9 veckor, och de har en automatiserad GDPR-rensning som sker efter två veckor för att säkerställa att de följer gällande regelverk kring hantering av personuppgifter. Summerat kvarstår den mänskliga faktorn, då flera hundratals nummer manuellt blir uppringda (både från sälj- som kundservice-avdelning) genomsnittlige genom månader på ett år och då på svarande parts önskemål eller för att nå en befintlig kund. Om felslagning skett eller om kund angivet ett inkorrekt kontaktnummer kan inte uteslutas som förklaring därmed.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av underlaget framgår att anmälaren har blivit uppringd av någon som uppgett sig för att vara Nordic Plus. I förevarande fall har Nordic Plus dock uppgett att de inte kan återfinna det angivna numret i deras listor som de köpt in för marknadsföring. NIX-nämnden finner det oklart vad som skett men finner ingen misstro i vare sig anmälarens eller Nordic Plus uppgifter. Men då det är svårt att styrka att ett kontaktförsök inte skett, eftersom det i dessa fall inte förekommer någon typ av underlag, samt att det inte går att utesluta att det kan ha varit någon annan som utger sig för att vara Nordic Plus eller att det är en felslagning som beror på den mänskliga faktorn, väljer NIX-nämnden att lämna ärendet utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.