Ärenden
FB Säkerhetstjänster AB
Uttalande 2025-02-21
Dnr 25-005
Anmälare:
En konsument
Motpart:
FB Säkerhetstjänster AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
FB Säkerhetstjänster AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av FB Säkerhetstjänster AB den 17 januari 2025 trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
FB Säkerhetstjänster AB har uppgett att när de köpte uppgifterna ska ha uppgetts att anmälarens nummer är NIX-fri. De köpte uppgifterna i slutet av november 2024 och personen kontaktades i januari 2025. FB Säkerhetstjänster AB har vidare uppgett att de pratat med sin leverantör av kontaktuppgifter som undersökt saken. Leverantören har uppgett följande. De har varit auktoriserade NIX-återförsäljare sedan 2020 och tar detta område på största allvar. För att NIX ska få full effekt krävs det vanligen cirka två månader från det att ett nummer registrerats på NIX. Den aktuella kunden registrerade sitt nummer på NIX någon gång i december. Beroende på när FB Säkerhetstjänster AB mottar och bearbetar listan, kan det hända att kunder hinner registrera sig på NIX mellan det att listan mottas och den tidpunkt ni ringer till kunderna. Då kommer dessa kunder inte att tas bort från listan om FB Säkerhetstjänster AB inte genomför en löpande NIX-rensning.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Anmälaren registrerade sitt telefonnummer i NIX-Telefon 30 oktober 2024. Samtalet ringdes den 17 januari 2025. Det är mer än två månader efter registrering. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att FB Säkerhetstjänster AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare