Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Botkyrka

Uttalande 2025-03-31

Dnr 25-008

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Botkyrka

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Botkyrka har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Botkyrka trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Botkyrka har uppgett följande. De har mottagit nämndens information och vill inleda med att beklaga det inträffade. De tar frågor som rör marknadsföring och integritet på största allvar och strävar alltid efter att följa gällande regelverk och branschpraxis. Efter att ha tagit del av anmälan har de gjort en genomgång av deras interna rutiner och har vidtagit åtgärder för att säkerställa att detta inte ska upprepas. De kommer att förstärka deras riktlinjer kring hur de kontaktar potentiella kunder och se till att alla deras medarbetare har tydliga instruktioner om att följa NIX-reglerna. De uppskattar den dialog som NIX-nämnden upprätthåller för att säkerställa korrekta arbetsmetoder inom deras bransch och tar med sig detta i deras fortsatta förbättringsarbete.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Botkyrka har bekräftat anmälarens uppgifter om att denne har blivit uppringd av dem trots att dennes telefonnummer finns i spärregistret NIX-Telefon. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Botkyrka har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt. NIX-nämnden ser positivt på de åtgärder Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Botkyrka meddelat att de vidtagit för att förhindra att liknande incidenter sker igen.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.