Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Postkodlotteriet

Uttalande 2025-03-03

Dnr 25-009

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Postkodlotteriet

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Postkodlotteriet den 16 januari 2025 trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Postkodlotteriet har uppgett följande. Postkodlotteriet innehar inte det angivna avsändarnumret. Postkodlotteriet har utrett saken närmare och kontaktat telemarketingbolagen som ringer på uppdrag av Postkodlotteriet. Samtliga telemarketingbolag har bekräftat att de varken innehar det angivna, avsändande numret eller har ringt anmälaren det aktuella datumet. Ett telemarketingbolag som Postkodlotteriet använder sig av, Citysälj AB, bekräftar att de ringt anmälaren i september 2024 men inga samtal till anmälaren har förekommit efter det datumet. Postkodlotteriet har vidare kontrollerat när anmälaren spärrade sitt telefonnummer hos NIX-telefon vilket var den 30 oktober 2024. Vid tillfället för samtalet som Citysälj utförde i september var anmälarens telefonnummer alltså inte spärrat. Postkodlotteriet köper in listor med kontakter från Dun & Bradstreet. En del av tjänsten som Postkodlotteriet köper, är att Dun & Bradstreet kontrollerar dessa listor mot NIX-registret för att ta bort telefonnummer som inte ska finnas med. Postkodlotteriet har kontrollerat listan som köptes in från Dun & Bradstreet för januari månad och anmälarens telefonnummer finns inte med på nämnda lista. För att säkerställa att inga andra telefonnummer används än de som tillhandahålls av Postkodlotteriet har Postkodlotteriet tillsammans med telemarketingbolagen vidtagit tekniska åtgärder som gör att telefonförsäljarna inte kan ringa på andra telefonnummer. Telefonförsäljarna har ingen möjlighet att skriva in telefonnummer i systemet utan kan endast kontakta telefonnummer som finns med på den tillhandahållna listan. Det är alltså inte möjligt att detta telefonsamtal genomförts av någon av Postkodlotteriets telefonförsäljare. Vi vet inte med säkerhet varför anmälaren uppfattat att samtalen kommer från Postkodlotteriet. Det framgår inte om anmälaren har besvarat samtalet, men om uppringaren har utgett sig för att representera Postkodlotteriet handlar det med största sannolikhet om en bedragare. Detta är tyvärr ett återkommande problem, vilket Postkodlotteriet informerar om på postkodlotteriet.se och det har vid flera tillfällen uppmärksammats i media. Vidare har Postkodlotteriet själva sökt på telefonnumret och vi ser då att tusentals andra personer har sökt på telefonnumret. Flera personer som blivit uppringda anger att det verkar röra sig om just en bedragare. En av de personer som lämnat en kommentar uppger även att de efterfrågat kortuppgifter vilket ytterligare tyder på att det är bedrägeri det rör sig om eftersom Postkodlotteriet aldrig efterfrågar kortuppgifter (och troligtvis inte andra seriösa aktörer heller). Postkodlotteriet kan vidare konstatera att telefonnumret innehas av operatören miniTel AB, och har bifogat en bild som visar detta. Varken Postkodlotteriet eller något av de telemarketingbolag som Postkodlotteriet anlitat använder sig av operatören miniTel AB. Det är därmed klarlagt att varken Postkodlotteriet eller telemarketingbolagen har kontaktat anmälaren. Något brott mot 21§ marknadsföringslagen (2009:486) föreligger därför inte.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

Postkodlotteriet har bestridit att de kontaktat anmälaren vid det angivna tillfället. De har endast kontaktat anmälaren i september 2024 och anmälarens telefonnummer anmäldes till NIX-Telefon i oktober. Postkodlotteriet har utfört kontroller för att säkerställa att de inte ringt anmälaren samt infört rutiner som hindrar att enskilda försäljare ringer konsumenter utanför angivna instruktioner. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Postkodlotteriet visat att de inte ringt konsumenten. Ärendet lämnas utan åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.