Ärenden
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Torslanda / Länsförsäkringar Fastighetsförmedling genom Casa Mia Fastighetsförmedling AB
Uttalande 2025-03-31
Dnr 25-011
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Torslanda / Länsförsäkringar Fastighetsförmedling genom Casa Mia Fastighetsförmedling AB
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Torslanda har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Torslanda trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Torslanda har uppgett följande. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är ett franchisekoncept för fastighetsförmedling, inom vilket verksamhet bedrivs över hela Sverige. Varje enskilt franchisetagarbolag är en egen juridisk person som ytterst ansvarar för den egna verksamheten och själv svarar inför tredje man. Mot bakgrund av detta får antas att anmälaren avsåg att rikta sin anmälan mot Casa Mia Fastighetsförmedling AB, som är det företag som bedriver fastighetsförmedlingsverksamhet i Torslanda under Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings varumärke.
När det gäller ärendet i sak så vill de poängtera att de alltid väldigt noga med att inte dela ut oadresserad reklam när det finns en ”Nej tack”-skylt på dörren/brevlådan. Utdelningen måste i detta fall därför ha skett av misstag och får hänföras till den mänskliga faktorn. De beklagar det inträffade och har omgående vidtagit åtgärder i ärendet genom att uppmärksamma alla på kontoret om händelsen samt förbättrat deras rutiner så att något liknande inte ska inträffa igen.
NIX-nämndens bedömning
Fråga om motpart
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Torslanda har gjort en partsinvändning. Bolaget har därvid uppgett att varje enskilt franchisetagarbolag är en egen juridisk person som ytterst ansvarar för den egna verksamheten och själv svarar inför tredje man. Mot bakgrund av det ska anmälan avse Casa Mia Fastighetsförmedling AB, som är det företag som bedriver fastighetsförmedlingsverksamhet i Torslanda under Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings varumärke.
NIX-nämnden gör följande överväganden. Marknadsföringen har skett med Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings varumärke som avsändare. Ett syfte är att använda det betydligt mer välkända varumärket i kommunikationen för att därigenom nå ett bättre resultat. Franchisegivaren drar således nytta av den kommunikation som förekommer och det är enligt nämnden då rimligt att franchisegivaren också tar ansvar för marknadsföringen ifråga. Redan detta är enligt nämnden skäl nog för att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling också ska vara rätt motpart i nu aktuellt fall.
Därutöver framgår av 23 § marknadsföringslagen att ansvar för viss marknadsföring kan åläggas även den som i övrigt väsentligt har bidragit till den påtalade marknadsföringen. Nämnden anser därvid att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, genom att upplåta användningen av varumärket, väsentligen har medverkat till marknadsföringen ifråga.
NIX-nämnden anser således att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling ansvarar för den nu påtalade marknadsföringen.
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Torslanda har delat ut oadresserad reklam till en konsument som har en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Torslanda agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare