Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Notar Bromma Spånga

Uttalande 2025-03-31

Dnr 25-012

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Notar Bromma Spånga

Frågeställning:

Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt

NIX-nämndens beslut:

Anmälan lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Notar Bromma Spånga trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda motsatt sig sådan reklam. Anmälaren har uppgett att Notar Bromma även satt upp reklam i entreportarna i området han bor i. Anmälaren har bifogat en bild som visar ett reklamblad från Notar Bromma Spånga.

Företagets uppgifter
Notar Bromma Spånga har uppgett följande. Generellt kan sägas att det strider mot Notar Bromma & Spångas rutiner att dela ut oadresserad reklam. Dessa rutiner är etablerade och de fullföljs. Vad gäller anmälan kan sägas att inget brev/lapp har placerats i någons brevlåda. Den i anmälan bifogade bilden visar ett A4 som har varit placerad på porten in till trapphuset. Det kan man tydligt även se på den bilden som mejlades till dem av anmälaren. Där ser man tydligt den häftmassa i varje hörn som lappen hängt uppe i på porten. Notar har absolut inte stoppat denna typ av dokument i någons brevlåda.

NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.

Notar Bromma Spånga har bestridit anmälan. De har uppgett att de endast satt upp reklam i porten till trapphuset. De har bifogat underlag som visar en bild på ett reklamblad som Notar Bromma Spånga uppgett att de fått skickat till sig av anmälaren. På bilden syns att något som liknar häftmassa suttit i hörnen av bladen, vilket tyder på att bladet varit fäst mot en vägg och inte lagts i anmälarens brevlåda.

Den bild som anmälaren bifogat till anmälan är en annan bild än den Notar Bromma Spånga bifogat i sitt yttrande och som de uppgett att de mottagit via mejl av anmälaren. Den till anmälan bifogade bilden har nämnden delgivit Notar Bromma Spånga. Det går inte att fastställa att det är samma utskick på båda bilderna. Av bilden bifogat anmälan går inte heller att konstatera att det suttit häftmassa i hörnen. NIX-nämnden kan inte med säkerhet säga att det utskick anmälaren bifogat till anmälan, och som är det utskick som nämnden bedömer, är oadresserad reklam eller om det är ett reklamblad som suttit i lägenhetshusets trapphus. Anmälan lämnas därför utan åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Oadresserad direktreklam Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.