Ärenden
Telenor Sverige AB
Uttalande 2025-05-05
Dnr 25-016
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telenor Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Telenor trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Telenor har uppgett att de undersökt ärendet grundligt enligt de underlag som NIX-nämnden bifogat. Vidare har företaget uppgett att det är Telenor som har tagit kontakt med anmälaren i marknadsföringssyfte och att detta skett i enlighet med gällande regler. Företaget har uppgett att detta är med anledning av att anmälaren har en kundrelation med Ownit som är ett varumärke som ingår i samma bolag som Telenor samt att samtalet har avsett erbjudande om samma typ av varor eller tjänster som anmälaren har från Ownit. Telenor kontrollerar alltid att kunden inte har avsagt sig telemarketing direkt till Ownit i interna spärrlistor och i detta fallet finns ingen notering om ett sådant önskemål från anmälaren sedan tidigare. Med anledning av att Telenor ingår i samma bolag som Ownit får det anses som att Telenor har en befintlig kundrelation och därmed inte har en skyldighet att undanta numret på grund av NIX. Avslutningsvis har företaget uppgett att de med anledning av skrivelse till NIX-nämnden noterat att anmälaren inte vill bli kontaktad för telemarketing och därav har de spärrat anmälare för marknadsföring från Telenor.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Det är ostridigt att Telenor AB har kontaktat anmälaren trots att dennes telefonnummer är registrerat i NIX-register. Av underlaget framgår dock att marknadsföringen har avsett liknande varor eller tjänster som från varumärket Ownit. Ownit har en kundrelation med anmälaren och eftersom Telenor ingår i samma bolag som Ownit, samt att marknadsföringen har avsett samma typ av varor eller tjänster som kunden redan har från Ownit, har Telenor inte brutit mot 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare