Ärenden
Coop Sverige AB
Uttalande 2025-05-10
Dnr 25-020
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Coop Sverige AB
Frågeställning:
Adresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit adresserad direktmarknadsföring från Coop trots att anmälaren är införd i spärregistret NIX adresserat.
Företagets uppgifter
Coop har uppgett att konsumenten som lämnat in anmälan är medlem i Coops Medlemsprogram och att de kan konstatera att medlemmen har handlat i Coop-butiker vid flertal tillfällen under de senaste 12 månaderna med angivande av sitt medlemskap. Eftersom det föreligger ett etablerat och bestående kundförhållande mellan Coop och medlemmen, och reklamutskicket avser samma typ av varor som medlemmen har köpt, gäller inte undantaget enligt reglerna för NIX. Vidare har företaget uppgett att enligt deras uppgifter kontakade medlemmen Coops kundtjänst den 22 januari 2025 och meddelade att denne önskade en reklamspärr från Coop. Medlemmen meddelades den 24 januari 2025 att en sådan reklamspärr från noterats men att utskick fortsatt kan förekomma under 6-8 veckor därefter eftersom förtryckt annonsering redan producerats och skickats för distribution. Avslutningsvis har Coop uppgett att de kan bekräfta att från och med vecka 11, 2025 kommer inga ytterligare adresserade reklamutskick att göras till medlemmen.
NIX-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsumenter i NIX adresserats spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sig till spärregistret NIX adresserat anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.
I reglerna för NIX adresserat anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget i ärendet framgår att kosumenten är medlem i Coops Medlemsprogram samt att konsumenten har handlat i Coop-butiker vid flertalet tillfällen under de senaste 12 månaderna med angivande av sitt medlemskap. Coop har noterat konsumentens önskan om reklamspärr och har meddelat att detta kan ta 6-8 veckor eftersom förtryckt annonsering redan producerats och skickats för distribution. NIX-nämndens bedömning är att detta är en godtagbar anledning och tidsfrist för spärrens fulla verkan. Eftersom det föreligger ett kundförhållande mellan Coop och medlemmen, samt att reklamutskicket avser samma typ av varor som medlemmen har köpt de senaste 12 månaderna, gäller undantaget enligt reglerna för NIX. Coop har därför inte agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare