Ärenden
Svensk Direktreklam
Uttalande 2025-08-12
Dnr 25-022
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Direktreklam
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svensk direktreklam har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk direktreklam trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam (SDR) har uppgett att de är mycket noga med att följa de etiska regler som finns i branschen, där respekt för nejtack-dekaler är en av de viktigaste. SDR har vidare uppgett att varje utdelare får information om detta när han eller hon påbörjar sitt arbete som reklamutdelare. Trots detta händer det vid enstaka tillfällen att reklam delas ut till hushåll som undanbett sig detta. Orsaken är då oftast att utdelaren är ny och har missuppfattat sina instruktioner, eller att nejtack-dekalen inte observerats i brådskan.
SDR har vidare uppgett att det i detta fall gått lång tid mellan att missen inträffade och att de informerades om ärendet, vilket gör det svårt att ge ett exakt svar på vad som har hänt. Företaget har dock inte mottagit några andra reklamationer från det aktuella hushållet och drar därför slutsatsen att det rör sig om ett enstaka misstag orsakat av den mänskliga faktorn.
Avslutningsvis har SDR uppgett att de givetvis ber om ursäkt för det inträffade, och att de hoppas och tror att det kommer att bli rätt framöver.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att anmälaren har mottagit oadresserad direktreklam från Svensk Direktreklam trots att hushållet haft en tydlig Nej Tack-dekal. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Svensk Direktreklam har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen, även om nämnden har förståelse för att enstaka misstag kan ske. Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare