Ärenden
Svensk Direktreklam
Uttalande 2025-08-12
Dnr 25-023
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Direktreklam
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk Direktreklam trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam (SDR) har uppgett att de är mycket noga med att följa de etiska regler som finns i branschen, där respekt för nejtack-dekaler är en av de viktigaste. SDR har vidare uppgett att varje utdelare får information om detta när han eller hon börjar sitt arbete som reklamutdelare. Trots detta inträffar det vid enstaka tillfällen att reklam delas ut till hushåll som undanbett sig sådan, oftast på grund av att utdelaren är ny och har missförstått instruktionerna, eller att nejtack-dekalen inte observerats i brådskan. SDR har vidare uppgett att det i det aktuella ärendet har gått lång tid mellan det att utdelningen skedde och att företaget informerades om det inträffade, vilket gör det svårt att ge ett exakt svar på vad som hänt. Företaget har dock inte mottagit några andra reklamationer från hushållet i fråga och drar därför slutsatsen att det rör sig om ett enstaka misstag orsakat av den mänskliga faktorn. De ber om ursäkt för det inträffade och hoppas att det inte ska upprepas.
Avslutningsvis har SDR uppgett att de vill rekommendera anmälaren att förtydliga sitt nej tack-budskap, eftersom det i dagsläget framstår som ”finstilt” i jämförelse med annan information på brevlådan, såsom namn och bolagsnamn. Enligt företaget ökar risken för att utdelaren missar nejtack-dekalen om budskapet är otydligt. SDR har även påpekat att det inte går att tacka nej till samhällsinformation.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att anmälaren har mottagit oadresserad direktreklam trots att det enligt uppgift funnits ett nejtack-budskap på brevlådan. Det har dock framkommit att detta varit otydligt utformat, på ett sätt som kan göra det svårt för utdelaren att uppfatta. NIX-nämnden har tagit del av den aktuella Nej Tack-skylten och instämmer i att budskapet om "Nej tack till reklam" är svårt för en utdelare att uppfatta, då det är placerat i små bokstäver under annan text såsom namn och bolagsnamn. Ärendet lämnas därför utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare