Ärenden
Svensk Säkerhetstjänst AB (SST)
Uttalande 2025-05-10
Dnr 25-036
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Säkerhetstjänst AB (SST)
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Svensk Säkerhetstjänst AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av SST trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
SST har uppgett att de har varit i kontakt med kund samt att anmälaren har figurerat i en opt-in lista. SST ber om ursäkt för det inträffade och har uppgett att anmälaren nu är spärrad internt för all kommunikation.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Det är ostridigt att SST har kontaktat anmälaren trots att dennes telefonnummer är registrerat i NIX-registret då anmälarens telefonnummer felaktigt figurerat i en opt-in lista. SST har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare