Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Verisure Sverige AB

Uttalande 2025-05-19

Dnr 25-040

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Verisure Sverige AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Verisure har brutit mot 21 § marknadsföringslagen

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Verisure trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Verisure har uppgett att konsumenten inledningsvis besökte företagets webbplats i juni 2024 och där fyllde i ett så kallat larmtest, vilket innebar att han lämnade sina kontaktuppgifter i syfte att bli kontaktad i marknadsförings- och försäljningssyfte. Verisure har vidare uppgett att konsumenten vid efterföljande samtal inte visade något intresse för företagets erbjudanden. Verisure har vidare uppgett att företagets bokningsavdelning, Telebooking och Telesales, den 28 januari 2025 kontaktade konsumenten på nytt, men att denne då inte svarade. Enligt Verisure har dessa avdelningar som rutin att kontrollera alla prospekts telefonnummer mot både NIX-Telefon och företagets interna spärrlista innan kontakt sker, samt att ytterligare kontroller genomförs inför upprepade kontaktförsök. I detta fall hade dock dessa kontroller inte genomförts inför det andra kontaktförsöket den 28 januari 2025. Verisure har uppgett att kontaktförsöket därmed skedde på grund av ett misstag, eftersom gällande rutiner inte följdes. Företaget har därför gått igenom rutinerna på nytt och betonat vikten av att följa dem, både med ansvariga chefer och med den person som har till uppgift att förbereda listor över vilka konsumenter som ska kontaktas. Verisure har slutligen uppgett att konsumenten i sin anmälan uttryckligen framfört att han inte vill bli kontaktad av Verisure igen. Med anledning av detta har företaget tagit bort konsumentens telefonnummer från bokningsavdelningens databas och spärrat det, i syfte att förhindra framtida telefonsamtal.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av underlaget framgår att konsumenten är registrerad i spärregistret NIX-Telefon samt att Verisure kontaktat konsumenten i marknadsföringssyfte. Verisure har uppgett att konsumenten tidigare lämnat sina kontaktuppgifter via företagets webbplats i syfte att bli kontaktad, men att han vid det första samtalet inte visade något intresse för företagets erbjudanden. Något kundförhållande uppstod därmed inte.

NIX-nämndens bedömning är att kontaktförsöket den 28 januari 2025 strider mot 21 § marknadsföringslagen. Den typ av samtycke som lämnades genom webbformuläret kan i och för sig möjliggöra telefonkontakt trots spärr i NIX-Telefon, men ett sådant samtycke måste vara aktuellt. Enligt gällande regler är ett samtycke endast giltigt i tre månader, förutsatt att det inte återkallas tidigare. I det här fallet skedde kontaktförsöket först en längre tid efter att kontaktuppgifterna lämnats, vilket innebär att det ursprungliga samtycket inte längre var giltigt.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden


Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.