Ärenden
Svensk Fastighetsförmedling Malmö
Uttalande 2025-04-03
Dnr 25-044
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Fastighetsförmedling Malmö
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svensk Fastighetsförmedling Malmö har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk Fastighetsförmedling Malmö trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Svensk Fastighetsförmedling Malmö har uppgett att de beklagar det som hänt. Det strider mot deras rutiner. De ska omgående se över vad de kan göra ytterligare för att det inte ska upprepas igen.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att Svensk Fastighetsförmedling Malmö delat ut oadresserad reklam till anmälaren trots att denne haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Svensk Fastighetsförmedling Malmö agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare