Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Tele2

Uttalande 2025-07-13

Dnr 25-057

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Tele2

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av tele2 trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Tele 2 har uppgett att de inte hittar att deras partner har kontaktat anmälaren. De har sökt både efter utgående nummer, som inte verkar tillhöra deras partners samt även sökt på kundens uppgifter. Tele 2 har vidare uppgett att anmälaren inte är befintlig Tele 2 kund och att det därmed känns konstigt att säljaren skulle säga ”kommer du ihåg när du signerat abonnemang med Tele 2?”, vilket var det som sades i samtalet med anmälaren. Tele 2 menar således att det antingen rör sig om ett missförstånd angående vem som säljaren uppgav sig arbeta för eller så kallat ”fulsälj”.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av underlaget framgår att anmälaren har blivit uppringd av Tele 2 i marknadsföringssyfte. Vidare framgår att Tele 2 inte kan finna att samtalet har ägt rum. Tele 2 kan varken hitta det utgående numret som kontaktat anmälaren hos någon av deras partners samt kan de inte heller se att anmälaren är befintlig kund hos Tele 2. Tele 2 menar att det kan vara fråga om ett missförstånd eller ett så kallat ”fulsälj”. NIX-nämnden finner situationen något oklar och det är upp till företaget att styrka att de inte kontaktat konsumenten. I förehavande fall står dock ord mot ord och NIX-nämnden finner ingen misstro i vare sig anmälarens eller företagets uppgifter. Då det är svårt att styrka att ett kontaktförsök inte skett, eftersom det i dessa fall inte förekommer någon typ av underlag, samt att det inte går att utesluta att det rört sig om ett så kallat ”fulsälj”, väljer NIX-nämnden att lämna ärendet utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.