Ärenden
AssistansBolaget
Uttalande 2025-07-13
Dnr 25-059
Anmälare:
Nitton konsumenter
Motpart:
AssistansBolaget
Frågeställning:
Adresserad reklam till 19 konsumenter som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
AssistansBolaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ha delat ut adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit adresserad direktmarknadsföring från AssistansBolaget trots att anmälarna är införda i spärregistret NIX adresserat.
Företagets uppgifter
AssistansBolaget har uppgett att de har lång erfarenhet av att skicka adresserade erbjudande till både existerande och potentiella kunder. Detta arbete bedrivs strukturerat, med definierade processer och rutiner. Vid framtagandet av adresserade erbjudande till potentiella kunder införskaffas adressuppgifter via en leverantör. I avtalet med den aktuella leverantören, samt i tillhörande rutiner, framgår tydligt att de adressuppgifter som används ska vara kontrollerade och exkludera konsumenter som anmält sig till NIX-registret. Det finns fastställda kontroller som ska uppfyllas innan adressuppgifterna levereras till Assistansbolaget. Vidare har de uppgett att de, för att undersöka vad som inträffat, har genomfört en intern utredning för att granska gällande kontroller som tillämpas av dem och deras leverantörer. Utredningen har visat att det inträffade har berott på att deras leverantör vis ett enstaka tillfälle inte har genomfört sin kontroll mot NIX-registret i enlighet med gällande rutiner och villkoren i deras avtal. Den beskrivna situationen föranledde att Assistansbolaget tillhandahölls de aktuella adressuppgifterna i den befogade tron om att dessa inte förekom i NIX-registret. Leverantören i fråga har också skriftligen bekräftat sitt misstag och tagit på sig ansvaret för det inträffade, vilket Assisantbolaget har bifogat i sitt yttrande. Avslutningsvis har Assistansbolaget uppgett att de ser allvarligt på det inträffade samt att har vidtagit nödvändiga åtgärder för att förhindra framtida brister i denna process. För att säkerställa att liknande inte händer igen har de även, i samråd med deras leverantör, uppdaterat och förstärkt relevanta rutiner och kontroller för hantering av adressuppgifter.
NIX-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsumenter i NIX adresserats spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sig till spärregistret NIX adresserat anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.
I reglerna för NIX adresserat anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget i ärendet framgår att det är ostridigt att de 19 anmälarna har mottagit direktmarknadsföring från Assistansbolaget trots att de varit införda i spärregistret NIX-adresserat. Av underlaget framgår att detta har berott på att leverantören vid ett tillfälle inte genomfört sin kontroll korrekt. Mot bakgrund av underlaget bedömer NIX-nämnden att AssistansBolaget agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen då något undantag inte varit tillämpligt. NIX-nämnden ser dock positivt på att Assisantbolaget ser allvarligt på det inträffade samt att de vidtagit åtgärder för att förhindra denna typ av brister i framtiden.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare