Ärenden
Bonnier News/Dagens industri
Uttalande 2025-08-11
Dnr 25-060
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Bonnier News/Dagens industri
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion i sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Dagens industri har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke.
Dagens industri har skickat sms-reklam i strid med 20 § marknadsföringslagen eftersom sms-reklamen inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms trots att han inte har lämnat samtyckte till det. Av underlaget framgår även att sms:et saknat en tillfredställande avregistreringsfunktion.
Företagets uppgifter
Bonnier News har uppgett att Dagens Industri är en del av Bonnier News AB och att Bonnier News innehar kundrelationen med Dagens Industris kunder. Bonnier News har vidare uppgett att Anmälaren har en digital prenumeration på Dagens Nyheter och därmed är kund hos Bonnier News. De har kontaktat Anmälaren i syfte att marknadsföra Dagens Industri, som är en likartad produkt inom Bonnier News produktkatalog. Anmälaren har vid varje marknadsföringsutskick haft möjlighet att motsätta sig vidare marknadsföring. Bonnier News har rutiner och tekniska system för att hantera sådana begäran från kunder. Bonnier News har avslutningsvis uppgett att ett tekniskt fel uppstod i samband med ett byte mellan två system, vilket ledde till att Anmälarens begäran om att inte motta ytterligare marknadsföring inte registrerades. De har vidtagit lämpliga åtgärder för att förhindra att detta inträffar igen. Anmälaren är nu spärrad och kommer inte att få fler marknadsföringsutskick från Bonnier News.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
I 19 § marknadsföringslagen anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots att denne inte givit samtycke till det. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering. Enligt anmälan har sådan adress funnits i sms-reklamen men har inte fungerat.
Av underlaget framgår att anmälaren har mottagit reklam från Bonnier News/Dagens Industri trots att anmälaren motsatt sig sådan marknadsföring samt att detta beror på att ett tekniskt fel uppstått i bytet mellan två system. NIX-nämnden gör bedömningen att Bonnier News/Dagens industri har agerat i strid med 19 § och 20 § marknadsföringslagen eftersom anmälaren inte samtyckt till marknadsföringen samt att sms-reklamen inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare