Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

SkandiaMäklarna Huddinge

Uttalande 2025-08-12

Dnr 25-079

Anmälare:

En konsument

Motpart:

SkandiaMäklarna Huddinge

Frågeställning:

Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt

NIX-nämndens beslut:

SkandiaMäklarna Huddinge har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från SkandiaMäklarna trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.

Företagets uppgifter
SkandiaMäklarna Huddinge har uppgett att de har erhållit en anmälan avseende utdelning av direktreklam till en brevlåda märkt med texten ”Ej reklam”. SkandiaMäklarna Huddinge har vidare uppgett att det i så fall uppenbarligen har skett ett misstag, förutsatt att det verkligen stämmer att direktreklam har nått den aktuella brevlådan. Företaget framhåller att utdelarna har fått tydliga instruktioner om att inte dela ut material i brevlådor med denna markering, och att de utgår ifrån att dessa instruktioner efterlevs. Avslutningsvis har företaget uppgett att detta är den första anmälan de har mottagit på över tio år, trots att utdelning sker i mycket stora volymer varje månad. De anser därför att detta talar för att gällande regler efterlevs från deras sida. Samtidigt beklagar företaget det inträffade, om det nu är så att denna person trots allt mottagit reklamen. De påpekar dock att det inte därmed är sagt att den anmälande personens påstående nödvändigtvis är korrekt.

NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.

Av underlaget i ärendet framgår att anmälaren har mottagit oadresserad direktmarknadsföring från SkandiaMäklarna Huddinge trots att det funnits en Nej Tack-skylt. SkandiaMäklarna Huddinge har uppgett att detta i så fall måste bero på ett misstag, då utdelarna har fått tydliga instruktioner om att inte dela ut marknadsföring till hushåll med sådan skylt. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att SkandiaMäklarna Huddinge har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen, även om nämnden har förståelse för att misstag kan ske.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Oadresserad direktreklam Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.