Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Svensk Direktreklam

Uttalande 2025-08-11

Dnr 25-081

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Svensk Direktreklam

Frågeställning:

Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt

NIX-nämndens beslut:

Svensk Direktreklam har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk Direktreklam trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.

Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam (SDR) har uppgett att de är mycket noga med att följa de etiska regler som finns i branschen, där respekt för nejtack-dekaler är en av de viktigaste. SDR har vidare uppgett att varje utdelare får information om detta när han eller hon börjar sitt arbete som reklamutdelare. Trots detta förekommer det vid enstaka tillfällen incidenter där reklam delas ut till hushåll som undanbett sig detta. Orsaken är då oftast att utdelaren är ny och har missuppfattat sina instruktioner, eller att nejtack-dekalen inte observerats i brådskan. Avslutningsvis har företaget uppgett att det i det aktuella ärendet rör sig om ett misstag orsakat av den mänskliga faktorn, där utdelaren har missförstått sina instruktioner. Företaget ber om ursäkt för detta och framhåller att man har påtalat vikten av att undvika liknande misstag i framtiden, med förhoppningen att det ska bli rätt framöver.

NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.

Av underlaget i ärendet framgår att anmälaren har mottagit oadresserad direktmarknadsföring trots att det funnits en Nej Tack-skylt. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Svensk Direktreklam agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Oadresserad direktreklam Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.