Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Sambla Group AB (Sambla)

Uttalande 2025-07-14

Dnr 25-098

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Sambla Group AB (Sambla)

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Sambla trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Sambla har uppgett att de vill understryka att de givetvis ser allvarligt på anmälan. Sambla har sett över detta och funnit att Sambla inte har kontaktat denna kund via de kontaktuppgifter som denne har uppgett. Kunden finns inte med i något av bolagets system vad avser kontaktförsök. Vidare tillhör det telefonnummer som kunden menar att Sambla ringt från Bolaget. Samblas inställning är således att anmälan är felaktig.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av underlaget framgår att en konsument har blivit kontaktad i marknadsföringssyfte av någon som påstår sig vara Sambla. Vidare framgår det att Sambla inte kan hitta att de har kontaktat konsumenten samt att konsumenten inte finns med i något av bolagets system vad avser kontaktförsök. Av underlaget framgår även att det avsändande numret inte tillhör bolaget. NIX-nämnden finner situationen något oklar och det är upp till företaget att styrka att de inte kontaktat konsumenten. I förehavande fall står ord mot ord och NIX-nämnden finner ingen misstro i vare sig anmälarens eller företagets uppgifter. Men då det är svårt att styrka att ett kontaktförsök inte skett, eftersom det i dessa fall inte förekommer någon typ av underlag, väljer NIX-nämnden att lämna ärendet utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.