Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Svensk Direktreklam

Uttalande 2025-07-14

Dnr 25-102 samt 25-103

Anmälare:

Två konsumenter

Motpart:

Svensk Direktreklam

Frågeställning:

Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt

NIX-nämndens beslut:

Svensk Direktreklam har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta

Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk Direktreklam trots att de med en Nej Tack-skylt på sina brevlådor visat att de inte vill ha oadresserad reklam. Anmälaren i 25-103 har uppgett att Svensk Direktreklam inte har någon adress på hemsidan utan bara ett telefonnummer som endast sporadiskt svarar och som är svårt att hitta på hemsidan.

Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam har uppgett följande. Inom Svensk Direktreklam är de mycket noga med att följa de etiska regler som finns i deras bransch, där respekt för nejtack-dekaler är en av de viktigaste. Varje utdelare får information om detta när han/hon börjar sitt arbete som reklamutdelare. Trots detta händer det vid enstaka tillfällen incidenter då någon av deras utdelare delat ut reklam till ett hushåll trots att hushållet undanbett sig reklam. Orsaken är då oftast att utdelaren är ny och har missuppfattat sina instruktioner, eller helt enkelt i brådskan inte observerat nejtack-dekalen.

I båda ärenden kan Svensk Direktreklam konstatera att missen beror på den mänskliga faktorn, dvs. att utdelaren har missförstått sina instruktioner, vilket de givetvis ber om ursäkt för. De har mycket noga påtalat vikten av att undvika misstag och de hoppas och tror att det kommer bli rätt framöver.

Svensk Direktreklam finner påståendet om att de skulle vara svåra att nå en aning förbryllande. På deras hemsida www.sdr.se finns det på första sidan två vägar för att nå dem: antingen via länken ”Kontakt” eller via länken ”Här finns vi”. Via båda dessa vägar får man full information om adress och telefonnummer till såväl huvudkontoret i Uppsala som försäljningskontoret i Stockholm. Vill man i stället nå ett lokalkontor så väljer man ”Hitta kontor”, och skriver in orten där man bor. Skriver man t.ex. Hindås så kommer information upp om vårt kontor i Göteborg; adress, telefon, mailadress och namn på platsansvarig.

NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.

Svensk Direktreklam delar ut en mycket stor mängd försändelser varje år och nämnden är införstådd i företagets ansträngningar att följa gällande regelverk vilket nämnden också uppskattar. Nämnden anser inte att det föreligger några särskilda hinder att få kontakt med företaget.

Oaktat det så har Svensk Direktreklam delat ut oadresserad reklam till två konsumenter som tydligt motsatt sig sådan reklam genom en Nej Tack-skylt på brevlådan. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Svensk Direktreklam agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Oadresserad direktreklam Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.