Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Bonniers News Inhouse Sales AB

Uttalande 2025-10-05

Dnr 25-108

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Bonniers News Inhouse Sales AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Bonnier News Inhouse Sales trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Bonnier News Inhouse Sales “Bonnier” har uppgett att de utför telefonförsäljning på uppdrag av Bonnier News AB till deras kunder. I det aktuella fallet så har anmälaren blivit kontaktad med marknadsföring som har relevans för dennes yrkesroll vid tidpunkter då denne kan antas vara aktiv inom sin yrkesroll som VD. Enligt Bonnier så har anmälaren blivit kontaktad i egenskap av kontaktperson på ett företag, och inte som privatperson.

Vidare så har Bonnier angett att anmälaren kontaktade Bonnier News Dataskydd samma dag som telefonsamtalet skett, med begäran om att inte bli kontaktad av en telefonförsäljare från Dagens industri. Anmälarens telefonnummer spärrades tre dagar efter begäran och därefter har Bonnier inte kontakt anmälaren i marknadsföringssyfte via telefon.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

I det aktuella ärendet är det ostridigt att Bonnier kontaktat anmälaren, trots att denne har anmält sitt telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon. I detta fall har Bonnier lämnat en rimlig redogörelse över vad som har skett, och NIX-nämnden bedömer att det inte finns någon anledning att ifrågasätta att Bonniers intention har varit att kontakta anmälaren i egenskap av VD för ett företag, och inte som privatperson.

Även om det kan uppfattas som frustrerande så har en näringsidkare eller dennes företrädare inte samma integritetsskydd som en privatperson och reglerna för NIX-Telefon (liksom den bakomliggande 21 § MFL) är inte tillämpliga i de fall en anmälare blivit kontaktad i egenskap av näringsidkare. Då det heller inte i övrigt har framkommit uppgifter som motiverar kritik från nämndens sida lämnas anmälan utan bifall.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.