Ärenden
Tre
Uttalande 2025-08-12
Dnr 25-110
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Tre
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Tre har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne blivit uppringd av Tre trots att denne är införd i spärregistret NIX-Telefon. I telefonsamtalet har uppringaren uppgett att denne ringt för att fråga om anmälaren är nöjd med sitt företagsabonnemang, men anmälaren har inget företagsabonnemang hos Tre.
Företagets uppgifter
Tre har yttrat sig enligt följande. Tre kan konstatera att konsumenten blivit uppringd av Tres återförsäljare GR8 Solutions AB. Tre har uppdragit åt återförsäljaren att marknadsföra och sälja Tres abonnemang gentemot företag. Anmälaren har således inte kontaktats i syfte att marknadsföra Tres tjänster mot en konsument utan ett företag, vilket anmälaren också uppger i anmälan. Trots vidtagen utredning har Tre inte kunnat hitta någon förklaring till varför anmälaren blivit kontaktad av återförsäljaren, som riktar sig mot företagskunder och inte mot konsumenter. Tre ser allvarligt på det inträffade och både Tre och återförsäljaren har rutiner för att undvika att liknande incidenter inträffar. Det aktuella telefonnumret är nu spärrat och kommer inte bli uppringt igen. Avslutningsvis beklagar Tre att anmälaren blivit uppringd mot sin vilja.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget framgår att Tre kontaktat anmälaren via telefon i marknadsföringssyfte trots att dennes telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. Det är visat att anmälaren kontaktats utifrån felaktiga uppgifter om att denne har ett företagsabonnemang hos Tre. Det är inte i övrigt visat att anmälaren faktiskt är en enskild näringsidkare eller representant för juridisk person, på sådant sätt att NIX-Telefon inte skulle gälla. Tre har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare