Ärenden
Notar Botkyrka
Uttalande 2025-07-14
Dnr 25-112
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Notar Botkyrka
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Notar Botkyrka trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har uppgett att mäklaren som ringde uppgett att hon kollade upp anmälarens nummer på Eniro och inte kollat mot NIX-registret.
Företagets uppgifter
Notar Botkyrka har uppgett följande. De har gått igenom dessa anklagelser och anser de felaktiga då de ej varit i kontakt med denna person på sätt som beskrivs i anmälan. De köper telefonnummer från ett företag, Optimal kommunikation AB, och de nummer de köper därifrån är kontrollerade mot NIX-registret. De har gått igenom deras samtalsloggar de senaste sex månaderna och får ingen träff på anmälarens telefonnummer eller personens förnamn och efternamn.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Parterna har lämnat motstridiga uppgifter. Ingendera av parterna har bifogat underlag som stödjer respektive lämnade uppgifter. I förevarande fall står ord mot ord och nämnden kan då inte med tillräcklig säkerhet säga att det skett en överträdelse. Anmälan lämnas därför utan bifall.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare