Ärenden
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Göteborg - Öster / Andber Gbg Nordost AB
Uttalande 2025-07-14
Dnr 25-116
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Göteborg - Öster / Andber Gbg Nordost AB
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Göteborg - Öster har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Göteborg - Öster trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Göteborg - Öster har uppgett följande. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är ett franchisekoncept för fastighetsförmedling, inom vilket verksamhet bedrivs över hela Sverige. Varje enskilt franchisetagarbolag är en egen juridisk person som ytterst ansvarar för den egna verksamheten och själv svarar inför tredje man. Mot bakgrund av detta får antas att anmälaren avsåg att rikta sin anmälan mot Andber Gbg Nordost AB, som är det företag som bedriver fastighetsförmedlingsverksamhet i Göteborg – Öster under Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings varumärke.
När det gäller ärendet i sak så vill de framföra att de är mycket noga med att instruera alla deras anställda och de utdelare som de anlitar om att inte under några omständigheter dela ut oadresserad reklam när det finns en ”Nej tack”-skylt på dörren/brevlådan. Utdelningen måste i detta fall därför ha skett av misstag och får hänföras till den mänskliga faktorn. De ser naturligtvis allvarligt på det inträffade och vill be anmälaren om ursäkt. De har omgående vidtagit åtgärder och uppmärksammat alla på kontoret om händelsen samt förbättrat deras rutiner så att något liknande inte ska inträffa igen.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Göteborg – Öster har delat ut oadresserad reklam till anmälaren trots att denne haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Göteborg - Öster agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare