Ärenden
Sambla
Uttalande 2025-08-06
Dnr 25-119
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Sambla
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Sambla trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Sambla har uppgett följande. Sambla vill understryka att de givetvis ser allvarligt på anmälan. Sambla har sett över detta och har funnit att Sambla kontaktat kunden då anmälaren har använt Samblas tjänst för att göra en lånejämförelse samt givit sitt samtycke till marknadsföring. Anmälaren har aldrig svarat när Sambla ringt och Sambla har således inte kunnat få någon information om att kunden inte vill bli uppringd. När Sambla fick kännedom om anmälan tog de direkt bort anmälaren från samtliga kanaler.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Sambla tillhandahåller en prisjämförelsetjänst som erbjuder jämförelser av lån. Sambla presenterar sedan låneerbjudanden från olika långivare. Lånejämförelsetjänsten är kostnadsfri och enligt hemsidan binder sig inte konsumenten till något förrän denne signerat ett avtal med någon av de som Sambla förmedlar lån till. När konsumenten använder sig av lånejämförelsetjänsten har Sambla emellertid utfört en prestation i form av en tjänst som tillhandahålls konsumenten (lånejämförelsen) och i och med detta uppstår en avtalsrelation mellan denne och Sambla. Huruvida konsumenten i ett senare skede faktiskt ingår ett låneavtal med någon av långivarna är i detta avseende utan betydelse. När Sambla kontaktade anmälaren förelåg således ett etablerat kundförhållande mellan denne och Sambla.
Vidare har anmälaren i samband med lånejämförelsen samtyckt till marknadsföring via telefon. Samtycket i detta fall uppfyller gängse krav som ställs på ett samtycke: det ska vara frivilligt, specifikt, informerat och i formen av en otvetydig viljeyttring.
I förevarande fall informeras kunden om vad den samtycker till, lånejämförelsen kan genomföras utan att samtycke till marknadsföring ges, samtycket kan återkallas och rutan för samtycke är inte förifylld utan kunden väljer själv om den vill ge samtycke eller inte. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Sambla inte har brutit mot 21 § marknadsföringslagen. Anmälan lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare