Ärenden
Verisure
Uttalande 2025-07-14
Dnr 25-120
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Verisure
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Verisure har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne varit kund hos Verisure fram tills mars 2024 och efter det har anmälaren blivit uppringd flera gånger, senast i juni 2025. Anmälarens telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Verisure har uppgett följande. Utredningen visade att klagande har tidigare varit kund hos Verisure. Avtalet sades upp i mars 2024. Efter det att uppsägningstiden löpt ut har Verisures bokningsavdelning kontaktat klagande i s k Reactivate-syfte vilket innebär att informera den f d kunden om ett nytt erbjudande. Verisures bokningsavdelning har en etablerad rutin för att kontrollera alla prospekts telefonnummer (ny potentiell kund som en f d kund) mot både NIX-Telefon och den interna spärrlistan, innan kontakt med dem. Det visade sig dock att den här kontrollen inte hade gjorts på det här telefonnumret inför nya kontaktförsök i början av juni 2025. De gör bedömningen att det beror på ett enskilt misstag. Då de tidigare i år fått ett liknande klagomål (Dnr 25-040) har de den här gången, tillsammans med bokningsavdelningens arbetsledning, granskat nämnda rutiner i för att förstå var misstaget sker. De har kunnat konstatera att det finns ytterligare brister i processen som de nu ser över och åtgärdar.
Av klagandens anmälan till NIX-nämnden framgår att klagande inte vill bli uppringd av Verisure igen. Verisure har därför att tagit bort hans telefonnummer från bokningsavdelningens databas samt spärrat hans telefonnummer för att förhindra framtida telefonsamtal.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Det är i ärendet ostridigt att Verisure kontaktat anmälaren via telefon i marknadsföringssyfte trots att dennes telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. Något undantag har inte visats tillämpligt. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Verisure har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens jurist, i ärendet förordnad som sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare