Ärenden
HusmanHagberg Södermalm
Uttalande 2025-07-14
Dnr 25-126
Anmälare:
En konsument
Motpart:
HusmanHagberg Södermalm
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
HusmanHagberg Södermalm har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från HusmanHagberg Södermalm trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
HusmanHagberg Södermalm har uppgett följande. De vill börja med att uttrycka deras uppriktiga beklagan över det inträffade där en av våra fastighetsmäklare delade ut en informationslapp i en brevlåda märkt med "Reklam, nej tack ". De har tagit del av NIX-nämndens preliminära bedömning och förstår att deras agerande kan anses ha skett i strid med 21 § marknadsföringslagen. Händelsen beror på ett mänskligt misstag och inte på en medveten strategi från företagets sida. Det är mycket olyckligt att denna överträdelse har skett, och de tar anmälan och nämndens bedömning på största allvar. De vill därför redogöra för vilka åtgärder de har vidtagit och kommer att vidta för att säkerställa att liknande överträdelser inte sker igen:
Intern information och utbildning: De har informerat samtliga medarbetare om vikten av att respektera "Ingen reklam"-skyltar. De har genomfört en intern genomgång av relevanta delar av marknadsföringslagen och särskilt klargjort vad som gäller enligt 21 §.
Uppdaterade rutiner: Deras rutiner för utdelning av marknadsföringsmaterial har setts över och uppdaterats. De kommer framgent använda sig i största mån av distributörer som arbetar med adresslistor mot NIX-registret. I de fall mäklare delar ut sina egna lappar har de på tydligt påtalat att de ska respektera kunder som har ”ingen reklam” på sin dörr.
Tydligare intern kommunikation: De har förstärkt deras interna kommunikation för att förebygga framtida misstag. Framöver kommer de också att ha återkommande påminnelser om dessa regler som en del av deras interna kvalitetskontroll.
Vidare har HusmanHagberg Södermalm framfört att de än en gång vill be om ursäkt för det inträffade och hoppas att deras åtgärder visar att de tar frågan på största allvar. Deras ambition är att bedriva deras verksamhet på ett professionellt och laglydigt sätt, med respekt för konsumenters önskemål och integritet.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att HusmanHagberg Södermalm delat ut oadresserad reklam till anmälaren trots att denne haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att HusmanHagberg Södermalm agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen. NIX-nämnden ser positivt på de åtgärder som HusmanHagberg Södermalm vidtagit för att förhindra liknande incidenter i framtiden.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare