Ärenden
Telia
Uttalande 2025-07-14
Dnr 25-127
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telia
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Telia har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Telia trots att denne tidigare har bett Telia att inte ringa.
Företagets uppgifter
Telia har uppgett att det vid undersökning har visat sig att det är den mänskliga faktorn som orsakade att anmälaren blev felaktigt uppringd. Telia har säkerställt så att felet inte ska upprepas och har vidtagit åtgärder. Telia ber om ursäkt för det inträffade.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter efter dennes invändning mot det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Det är ostridigt att Telia kontaktat anmälaren via telefon i marknadsföringssyfte trots att denne bett om att inte bli kontaktad. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Telia har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare