Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Telia

Uttalande 2025-07-14

Dnr 25-127

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Telia

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig det

NIX-nämndens beslut:

Telia har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Telia trots att denne tidigare har bett Telia att inte ringa.

Företagets uppgifter 
Telia har uppgett att det vid undersökning har visat sig att det är den mänskliga faktorn som orsakade att anmälaren blev felaktigt uppringd. Telia har säkerställt så att felet inte ska upprepas och har vidtagit åtgärder. Telia ber om ursäkt för det inträffade.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter efter dennes invändning mot det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.

Det är ostridigt att Telia kontaktat anmälaren via telefon i marknadsföringssyfte trots att denne bett om att inte bli kontaktad. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Telia har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.