Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen

Uttalande 2025-08-12

Dnr 25-131

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen

Frågeställning:

Adresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig det

NIX-nämndens beslut:

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.

Företagets uppgifter
Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen har uppgett följande. De har undersökt ärendet genom att fråga kollegor och ingen verkar ha delat ut lappar under sommaren och ingen har heller delat ut lappar personligen där på väldigt länge, dvs oadresserad reklam. Däremot har en kollega sålt där och beställt så kallade efterlappar i området, dvs. att de beställer att det ska postas ett antal lappar i området som förmedlar vidare vad som har sålts och för hur mycket (adresserad reklam). De beställer dessa lappar via Broker Market som ska gå igenom sina listor för att fel person inte ska få dessa. Så med andra ord är det inget Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen har gjort aktivt och att skicka ut post om de hört att någon inte vill få deras lappar skulle bara vara onödigt för dem då det mer skadar än hjälper dem. De har även kollat deras system och sett att det är en köpare till dem och mäklaren som sålde den till honom hade inte hört något om att han inte ville ha någon post eller på något sätt sagt att han inte vill bli kontaktad. Anmälaren köpte en bostad genom dem i 2022. I och med att de litar på Broker Market som används av de flesta i branschen så kollar de inte igenom de 200 stycken lapparna som skickas ut i samband med försäljning gentemot vilka som är nix-registrerade i området utan de litar på att de som avsagt sig från sådan reklam inte ska få några sådana lappar. Om de kan gottgöra anmälaren på något sätt gör de gärna det och de har även lagt in i systemet att han inte ska bli kontaktad.

NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.

Av underlaget i ärendet framgår omständigheter som tyder på att anmälaren, i strid med dennes uppgifter, inte mottagit oadresserad reklam. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har uppgett att de sannolikt delat ut adresserad reklam i anmälarens område. NIX-nämnden prövar därför anmälan utifrån reglerna om adresserad reklam.

Adresserad direktreklam till konsumenter i NIX adresserats spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sig till spärregistret NIX adresserat anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.

I reglerna för NIX adresserat anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

NIX-nämnden kan konstatera att anmälarens adress är anmält till spärregistret NIX adresserat och även vid det tillfället som anmälaren uppgett att denne mottagit adresserad reklam. Undantaget om ett etablerat kundförhållande är inte tillämpligt eftersom anmälaren inte varit kund inom 12 månader från det att incidenten skedde. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungsholmen har därför agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att ha skickat adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det genom en anmälan till spärregistret NIX adresserat.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Adresserad direktreklam Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.