Ärenden
Svenska Postkodlotteriet AB
Uttalande 2025-09-14
Dnr 25-145
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svenska Postkodlotteriet AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Svenska Postkodlotteriet trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Svensk Postkodlotteriet (Postkodlotteriet) har uppgett att de undersökt saken och kontaktat telemarketingbolagen som ringer på uppdrag av Postkodlotteriet. Ett av deras telemarketingbolag, PEC Sweden, bekräftar att de ringt till anmälarens nummer den aktuella dagen. Däremot har PEC Sweden inte ringt på uppdrag av Postkodlotteriet, utan för en annan uppdragsgivare – Miljonlotteriet. Om man ringer tillbaka på det angivna avsändarnumret så får man detta bekräftat av PEC:s telefonsvarare. Postkodlotteriet har ingen koppling till Miljonlotteriet och det antas att anmälaren har förväxlat lotterierna i sin anmälan.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Postkodlotteriet har undersökt saken och har uppgett att avsändande telefonnummer uppgett i anmälan inte tillhör dem, utan en annan motpart. Postkodlotteriet har genomfört noggranna utredningar och framfört en möjlig förklaring till varför anmälaren uppfattat att Postkodlotteriet utfört samtalet. Det är NIX-nämndens bedömning att Postkodlotteriet visat att de inte kontaktat anmälaren och således inte agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare